Taaldiagnostiek
Taaldiagnostiek
- Moet ik mij zorgen maken over het taalgebruik van mijn kind?
- Waarom komt mijn peuter niet tot praten?
- Ik begrijp vaak niet wat mijn kind wil zeggen
- Mijn kind trekt zich terug en maakt met niemand contact
- Mijn kind is heel snel gefrustreerd en boos
- Hoe kunnen wij in contact komen met ons kind?
- Ik weet niet hoe ik mijn kind kan stimuleren om meer taal te gebruiken
Taalondersteuning
Je kan bij ons terecht voor taalondersteuning bij je kind (directe therapie) en/of voor ouderbegeleiding (indirecte wijze). Niet alle kinderen leren ‘vanzelf’ om te praten. Via ouderbegeleiding gaan jullie als ouders samen met de logopedist op een laagdrempelige manier aan de slag om de communicatie en de taal van je kind te stimuleren.
Wat mag u verwachten van een ouderbegeleiding?
- U wordt als het ware ‘taalmaatje’ van je kind
- Taalstimulering binnen dagelijkse situaties
- Leren interpreteren van non-verbale signalen
- Inzicht in de belevingswereld van je kind
- Tips en adviezen om de taal op maat van uw peuter/kleuter zo optimaal mogelijk te stimuleren en uit te breiden
Ouderbegeleiding wordt op maat gegeven volgens het ‘Hanen-programma’ of ‘Taalmaatjes’.
Spraakdiagnostiek
- Fonolologische stoornis: Tot een bepaalde leeftijd passen kinderen ‘vereenvoudigingsprocessen’ toe in het spreken, dit is een normaal verschijnsel. Kinderen met een fonologische stoornis blijven die vereenvoudigingsprocessen toepassen op de leeftijd waarop leeftijdsgenootjes dat niet meer doen. Bijvoorbeeld: klanken vervangen door andere klanken binnen een woord.
- Fonetische articulatiestoornis: één of enkele klanken worden niet goed uitgesproken, ze worden dus vervormd. Voorbeelden: slissen, interdentaliteit, addentaliteit, problemen met uitspraak van /r/.
- Spraakmotoriek: dit betreft het aansturen van de spieren voor spraakbewegingen (kaak-lippen-tong).
Leerproblemen diagnostiek
Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Door gericht onderzoek en een tijdige logopedische interventie zal de leerachterstand geheel of gedeeltelijk ingehaald kunnen worden.
Wanneer de leerachterstand ondanks extra begeleiding weinig of geen evolutie oplevert, is er mogelijk sprake van een leerstoornis:
- Dyslexie/ dysorthografie: ernstige lees- en/of spellingachterstand
- Dyscalculie: ernstige rekenachterstand
Heb je nog vragen?
Wil je een afspraak maken?
Ons team zit voor je klaar! Neem contact met ons op of plan jouw afspraak in via onze kalender.